Sunday, July 4, 2010

PROTON KELAS PERTAMA?

Pagi ni aku ada baca paper..tengok punya tengok, terpandang la cerita pasal PROTON nie.. dorang nak jadikan PROTON berkelas dunia..persoalannya sejauh mana usaha mereka ni? aku bukan nak jatuhkan produk kebanggaan negara nie..sebab aku pun guna jugak kereta nasional nie.. cuma apakah 'bench mark' kita nak capai taraf Dunia nie?

Memang betul, kereta PROTON & MPV sekarang mendapat sambutan yang baik dikalangan rakyat Malaysia, tapi kelas yang macamana yang guna kereta nasional ni? kebanyakan kelas elit dan profesional lebih gemar guna kereta import? bila aku tanya kawan² aku, dorang cakap kereta nasional takde kelas.. so apa ulasan PROTON dengan pandangan kebanyakan pemilik kenderaan import ni? so bagaimana nak jadikan PROTON berkenal dunia? kita selalu melihat peratusan yang dikeluarkan oleh majalah kereta.. kategori kereta nasional dan kereta import kan. tapi pernah tak korang fikir, kalau nak bersaing dengan kereta import kenapa mesti ada kategori macam tu? biarlah PROTON duduk sekali dengan MAZDA, HONDA, TOYOTA, NISSAN dan kereta yang mewah² lain.. baru kita boleh ukur tahap pencapaian kereta kita.. memang betul dari segi kuantiti kereta kita menang la tapi dari segi kualiti macamana? perlu diingat, kita nak guna kereta untuk satu jangkamasa yang panjang, bukan 2,3 tahun aje..

Ada sesetengah orang berpendapat bahawa kereta nasional memang dibina untuk kelas menengah dan rendah dalam negara tapi sedar tak kita bahawa kereta yang dibina kualitinya rendah jugak? macam-macam hal akan terjadi bila masuk usia 1 tahun.. aku rasa tak perlulah cakap masalahnya, korang sendiri tau..

Yang hairannya aku, bila kereta nasional diimport elok pulak pembuatannya, ada beberapa pandangan peribadi aku tentang PROTON;

1) Teknologi proton dah dikira maju, so pastikan produk proton mampu bersaing dengan kereta import yang lain. (jangan pandang kualiti)

2) Model yang dikeluarkan.. dah macam durian..kalau Persona tu dah sampai 7 spec..(memangla itu untuk pembeli buat pilihan..tapi sampai 7 spec tue.. come on la.. nampak sangat kita mengutamakan menda remeh temeh..(dalaman bukan engin) kalau kereta import..tak banyak spec.. tapi ada jugak orang beli..sebab utamakan engin dari dalaman.

3) Aku tahu sasaran market PROTON.: Golongan baru kerja, Pendapatan rendah,
kalau itulah sasaran market PROTON macamana nak sampai peringkat global? kualiti jaga..kualiti penting..

Apapun aku ucapkan tahniah kepada proton kerana dh 25tahun...kira hebat jugak... evolusi kereta nasional semakin baik... baguslah..tapi kritikan aku bukan nak burukkan PROTON cuma nak membina dan nak lihat proton penjadi sebutan di peringkat global pulak..

yang penting aku pun guna kereta PROTON jugak..so aku nak la kereta yang mampu aku beli tu berkualiti..kualiti..kualiti..

No comments:

Post a Comment