Wednesday, September 5, 2012

ISU TANAH PENGERANG

Saya terpanggil untuk membuat entry ini disebabkan satu isu yang sedang hangat diperkatakan diperingkat kebangsaan, iaitu Projek RAPID di Pengerang Johor. isu tanah pengerang timbul apabila kerajaan baru-baru ini mengumumkan kadar pampasan yang diberikan kepada penduduk pengerang iaitu sekadar RM2.80 sekaki persegi.

Tidak dinafikan bahawa tanah di pengerang ialah kategori tanah pertanian dan kerajaan mengambilan tanah dgn membayar pampasan mengikut kadar tanah pertanian. timbul pula isu, kerajaan sekarang sudah mula mengerahkan penduduk kampung untuk berpindah ke penempatan yang disediakan, sedangkan penempatan yang disediakan masih belum ada sebuah rumah rumah pun. Bagaimana penduduk nak berpindah? mesranya kerajaan terhadap penduduk pengerang ini? kerajaan berjanji ingin akan menyediakan sebuah rumah bagi setiap keluarga di penempatan baru dan yang menyedihkan kos rumah tersebut akan ditanggung oleh penduduk kampung. inikah yang dimaksudkan "Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan"?

kadar tanah? kini rakyat pengerang sedang memberontak, dan saya fikir kerajaan tahu keadaan ini akan berlaku. Saya yakin harga ini akan berubah sebelum PRU ke-13 nanti. kepada satu kadar yang munasabah. (bersambung)

No comments:

Post a Comment