Friday, January 20, 2012

SENARIO POLITIK VIETNAM MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN EKONOMI VIETNAM

LATAR BELAKANG.


NEGARA VIETNAM

Vietnam ialah negara paling timur di semenanjung Indochina di Asia Tenggara. Ia bersempadan dengan negara China di utara, Laos di barat laut dan Kemboja di barat daya. Di pantai timur negara ini adalah Laut China Selatan. Pada ketika ini kepadatan penduduk di Vietnam mencecah 87 juta orang. Ini meletakkan Vietnam sebagai negara ke-13 mempunyai penduduk yang teramai di dunia. Selain itu, negara ini juga tersenarai di kalangan sebelas ekonomi yang aktif. Menurut perangkaan kerajaannya, kadar kenaikan KDNK Vietnam mencapai 8.17% pada tahun 2006, iaitu kadar pertumbuhan KDNK kedua terpantas di kalangan negara-negara Asia Timur dan yang terpantas di Asia Tenggara. Vietnam juga mempunyai hasil bumi seperti minyak, gas asli, bauksit serta batu permata. Selain itu, Vietnam juga terkenal dengan kualiti tekstil, beras, kopi dan tembaganya.

PERANG VIETNAM

Perang Vietnam, ada kalanya disebut juga Perang Indochina ataupun "Konflik Vietnam". Dalam bahasa Vietnam, peperangan ini disebut sebagai "Perang Amerika" ataupun mengikut nama yang digunakan oleh Kerajaan Vietnam, Khang Chien Chong My (Peperangan Menentang Amerika). Peperangan ini melibatkan Republik Demokratik Vietnam (dipanggil juga Vietnam Utara) dan sekutunya menentang Republik Vietnam (ataupun Vietnam Selatan) dan sekutunya, khususnya Amerika Syarikat.
Ramai pemerhati Barat melihat perang ini sebagai perang proksi bagi Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet. Perang ini salah satu daripada beberapa konflik semasa Perang Dingin di antara Amerika Syarikat dan sekutunya menentang Kesatuan Soviet dan sekutunya. Perang seperti ini disebut sebagai perang proksi kerana Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet sendiri tidak pernah bersemuka secara terang-terang di medan pertempuran kerana khuatir akan meletuskan peperangan nuklear yang amat membinasakan.
Vietnam Utara pada ketika itu dikuasai oleh Barisan Pembebasan Vietnam Selatan (Vietcong), Kesatuan Soviet dan China manakala Vietnam Selatan pula dikuasai oleh Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Korea Selatan. Sekutu Vietnam Selatan menghantar bantuan tentera untuk berjuang di Vietnam. Penglibatan tentera Amerika Syarikat sebenarnya bermula sejak tahun 1959 lagi, tetapi bilangan tentera yang terlibat kecil. Askar Amerika dihantar dalam jumlah yang besar ke Vietnam Selatan mulai tahun 1965 dan hanya berundur sepenuhnya dalam tahun 1973.
Peperangan ini telah mengorbankan ramai penduduk awam. Peperangan tamat secara rasminya pada 30 April 1975 apabila Vietnam Selatan tewas keseluruhannya.

POLITIK

Republik Sosialis Vietnam ialah sebuah negara yang mempunyai sistem politik satu parti. Satu perlembagaan negara baru telah diluluskan pada April 1992 bagi menggantikan perlembagaan lama yang telah digubal pada tahun 1975. Dalam perlembagaan baru ini telah menegaskan peranan utama parti Komunis di dalam semua jentera kerajaan, politik dan masyarakat. Di dalam politik, hanya parti politik yang bergabung dengan Parti Komunis sahaja yang dibenarkan bertanding dalam pilihan raya. Ini termasuklah Barisan Tanah Air Vietnam, para buruh dan parti-parti kesatuan sekerja.

EKONOMI

Perang Vietnam telah memusnahkan kebanyakan ekonomi Vietnam. Selepas berakhirnya peperangan, kerajaan telah memperkenalkan ekonomi terancang untuk memulihkan ekonomi negara. Pengkolektifan ladang-ladang, kilang-kilang dan modal ekonomi dilaksanakan, dan berjuta-juta rakyat diberi pekerjaan di bawah rancangan kerajaan. Selama berdekad-dekad, ekonomi Vietnam diselubungi ketidakcekapan dan rasuah dalam banyak hal ehwal rancangan negeri, mutu kualiti barangan yang rendah dan kurang pengeluaran serta sekatan terhadap ekonomi dan perdagangan. Yang amat memeritkan bagi Vietnam ialah apabila Amerika Syarikat dan sekutunya telah mengenakan sekatan perdagangan selepas berakhirnya peperangan Vietnam. Namun pada tahun 1986, Kongres Parti Keenam telah memperkenalkan pembaharuan ekonomi penting dengan unsur-unsur ekonomi pasaran terbuka sebagai sebahagian pakej pembaharuan ekonomi meluas yang diberi nama “Doi Moi”. Doi Moi dilihat sebagai jalan keluar kepada masalah ekonomi negara Vietnam. Kejayaan Doi Moi telah melonjakkan KDNK Vietnam iaitu sekitar 8% dari tahun 1990 hingga 1997 dan berterusan pada sekitar 7% pada tahun 2000 hingga 2005 menjadikan ekonomi kedua paling pesat bertumbuh di dunia. Justeru, jelas menunjukkan dasar “Doi Moi” telah melonjakkan ekonomi Vietnam sehingga menjadikan ianya sebuah negara yang mempunyai ekonomi yang paling terbuka di Asia.

DASAR DOI MOI (TRANSFORMASI/PENGUBAHSUAIAN EKONOMI).

Selepas tamatnya peperangan di Vietnam, kerajaan Vietnam merasakan perlu ada program untuk memulihkan ekonominya. Pada akhir tahun 1975 selepas peperangan, usaha untuk memulihkan ekonomi bermula dengan penyatuan antara Utara Vietnam dan Selatan Vietnam. Usaha ini adalah untuk memusatkan ekonominya. Maka lahirlah Dasar Doi Moi. Doi Moi bermaksud pengubahsuaian atau transformasi ekonomi. Kalau dahulunya, sistem ekonomi Vietnam lebih terarah kepada sosialis atau sentralis tetapi setelah Doi Moi diperkenalkan sistem ekonominya telah bertukar kepada Kapitalis atau liberalis. Vietnam telah membuka ekonominya dan memberi ganjaran yang menarik kepada pelabur-pelabur yang melabur di Vietnam.
Peringkat transformasi ekonomi Vietnam di bawah dasar Doi Moi dapat dilihat dalam tiga peringkat. Peringkat pertama (1975-1979) adalah peringkat pemusatan atau penyatuan wilayah antara utara dan selatan. Pada tahun tersebut usaha untuk menggabungkan ekonomi Vietnam Utara dan Vietnam Selatan dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Ini bertujuan untuk memusatkan kegiatan ekonomi dan mudah untuk memantau dan menyalurkan bantuan sekiranya perlu. Sekiranya Vietnam dipisahkan kepada dua bahagian, maka usaha untuk membangunkan ekonomi akan terganggu kerana tiada kawalan terhadap penggunaan sumber ekonomi. Peringkat kedua (1980-1986) adalah peringkat percubaan di mana Vietnam cuba mengubah sistem ekonomi sosialis kepada liberalis yang lebih terbuka. Di peringkat ini pada awalnya telah mendapat reaksi negatif kebanyakan pihak kerana masyarakatnya tidak mahu ada pihak yang akan menindas mereka nanti dan negara akan semakin mundur. Namun jangkaan kebanyakan pihak meleset kerana keterbukaan ekonomi yang digunakan Vietnam telah melonjakkan ekonominya.
Di peringkat ketiga (1986-1992) setelah melihat sistem kapitalis atau sistem keterbukaan ekonomi telah mendapat reaksi positif banyak pihak, maka kerajaan Vietnam telah menerapkan dasar yang perlu digunakan untuk memastikan transformasi ekonominya berjaya. Maka pada tahun 1987, Vietnam telah memperkenalkan dasar Doi Moi untuk memacu pertumbuhan ekonominya. Dengan lingkungan politik, sosial dan ekonomi yang cepat berubah, Vietnam merasakan dasar Doi Moi mampu untuk meningkatkan ekonominya dengan idea “pertumbuhan demi pertumbuhan” yang mendasari dasar tersebut. Maka Vietnam kini telah menjadi sebuah negara yang dikenali sebagai negara yang mempunyai sistem ekonomi paling terbuka di Asia Tenggara. Kemasukan Vietnam sebagai negara anggota ke tujuh ASEAN telah menambahkan lagi pertumbuhan eekonominya.
Beberapa pelan strategi yang digunakan untuk menarik pelabur asing untuk terus melabur di Vietnam. Antaranya dengan memberikan kemudahan Tax Holiday kepada pelabur asing. Strategi ini telah berjaya menarik kemasukan pelabur asing seperti Taiwan, Hong Kong, Jepun dan Korea Selatan ke Vietnam. Antara kejayaan Doi Moi ialah apabila jumlah eksport beras telah meningkat dari 34.2 juta Tan setahun kepada 34.8 Juta Tan setahun. Vietnam merupakan negara kedua pengeksport beras terbesar di dunia selepas Thailand.
Dari sudut sektor industrinya pula, kejayaan dasar Doi Moi dapat dilihat bermula pada tahun 2000 apabila usaha mula ditumpukan pada industri pengeluaran utama yang mempunyai daya saing seperti pengeluaran minyak dan gas serta kasut kulit. Bagi memastikan pertumbuhan KDNK negara terus meningkat, langkah seperti memberi subsidi kepada bunga pinjaman, mengenakan Value Add Tax (VAT) digunakan agar pendapatan dalam negara terus meningkat. Langkah ini telah berjaya meningkatkan KDNK Vietnam. Hasil kejayaan dari laporan sosio-ekonomi lima tahun mereka iaitu (1996-2000), maka dibuat pula rancangan 2001-2010 di mana sasaran lima tahun pertama mereka (2001-2005) menetapkan pertumbuhan GDP tahunan mereka kepada 7% dan melipatgandakan pada lima tahun keduanya kepada 14%. Maka dari itu pihak berkuasa Vietnam bertekad untuk terus membuka pasaran ekonominya kepada pasaran antarabangsa. Vietnam kini lebih menghasilkan industri berasaskan eksport yang lebih berdaya saing.
Pada tahun 2001 juga melihatkan beberapa sasaran telah ditetapkan seperti; pertama; menstrukturkan semula bank pemerintah dan meningkatkan daya saing bank komersial. kedua; mengekalkan tahap pertumbuhan eksport yang tinggi dengan memperbaiki kemampuan dalam menarik pelabur asing (Foreign Direct Investment) dan bantuan rasmi untuk pembangunan (Official Development Assistance), dan ketiga; membangunkan pendidikan, kajian ilmiah, dan menangani secara professional isu-isu kemasyarakatan secara berterusan.
Usaha demi usaha telah dijalankan oleh kerajaan Vietnam bagi memastikan pertumbuhan ekonominya terus meningkat seperti menjadi ahli ASEAN Free Trade Area (AFTA) dan memasuki perjanjian US-Vietnam Bilateral Trade pada Disember 2001. Di dalam perjanjian tersebut sejak dari itu eksport Vietnam ke Amerika Syarikat pada tahun 2002 dan seterusnya berlipat ganda pada 2003. Vietnam juga kini telah menjadi ahli WTO pada 11 Januari 2007 yang mana ia membenarkan Vietnam mengambil peluang ke atas penghapusan Persetujuan pada Tekstile dan Pakaian (Agreement on Textiles and Clothing). Ini bermaksud apabila Vietnam menjadi Ahli WTO dan berurusan dengan Amerika Syarikat, maka barangan Vietnam terutamanya tekstil telah mendapat pengiktirafan antarabangsa dan ini telah memberi peluang kepada Vietnam untuk terus meningkatkan ekonominya. Purata KDNK Vietnam adalah sekitar 7.1% setahun bermula pada tahun 2000 sehingga 2004 dan kemudiannya meningkat 8.4% pada 2005. Mengikut Menteri Perancangan Ekonomi Vietnam, kerajaan Vietnam mensasarkan kenaikan KDNK Vietnam ialah sebanyak 8.5% pada akhir 2007. Tetapi kenaikan yang dicapai oleh Vietnam pada 2005 (8.4%) begitu mengejutkan semua pihak. Justeru, pelan Doi Moi dilihat telah berjaya merealisasikan impian kerajaan Vietnam dan yang penting ialah menjadikan Vietnam salah sebuah negara yang mempunyai pertumbuhan ekonomi yang paling cepat di rantau Asia.

KESIMPULAN.

Vietnam merupakan negara membangun yang padat penduduk yang sedang pulih akibat peperangan 30 tahun lalu, kehilangan bantuan kewangan daripada negara blok Soviet lama, dan kekakuan ekonomi perancangan pusat. Kemajuan pesat sedang dicapai semenjak 1986 sehingga 1997 dalam bergerak ke hadapan daripada perkembangan tahap rendah kepada penghapusan kemiskinan yang berjaya.
Semenjak dasar transformasi ekonomi Doi Moi diperkenalkan, ekonomi Vietnam terus tumbuh dengan pesat. Sektor industrinya terus mengeluarkan produk yang berdaya saing di peringkat antarabangsa. Produk Vietnam juga telah mendapat pengiktirafan dari Amerika Syarikat. Pengiktirafan ini telah melonjakkan lagi pendapatan Vietnam.
Pertumbuhan purata sekitar 9% setahun dari 1993 ke 1997. Pada 1997 masalah kewangan Asia menimbulkan masalah pada ekonomi Vietnam dan memberi peluang kepada pembangkang pembaharuan untuk melambatkan kemajuan ke arah ekonomi pasaran bebas. Pertumbuhan GDP 8.5% pada 1997 jatuh ke 6% pada 1998 dan 5% pada 1999. Pertumbuhan kemudiannya meningkat kepada 7% pada 2000-2004 dan kepada 8.5% pada 2005 walaupun berhadapan dengan kemelesetan sejagat.
Semenjak 2001, bagaimanapun pihak berkuasa Vietnam menegaskan tekad mereka kearah ekonomi bebas dan penyatuan antarabangsa. Mereka telah bertukar untuk melaksanakan pembaharuan struktur yang diperlukan bagi memodenkan ekonomi dan menghasilkan industri berasaskan eksport yang lebih daya saing. Keahlian Vietnam pada ASEAN Free Trade Area (AFTA) dan kemasukan dalam kuasa US-Vietnam Bilateral Trade pada Disember 2001 telah mendorong pertukaran pesat pada regim ekonomi dan perdagangan.
Eksport Vietnam ke Amerika Syarikat berganda pada 2002 dan sekali lagi pada 2003. Vietnam berusaha kearah penerimaan kedalam WTO pada 2005. Antar kelebihan lain, penerimaan akan membenarkan Vietnam mengambil kesempatan keatas penghapusan Persetujuan pada Tekstile dan Pakaian (Agreement on Textiles and Clothing), yang menghapuskan kuata pada tekstile dan pakaian bagi ahli WTO pada 1 January 2005.
Vietnam berusaha meningkatkan peluang pekerjaan untuk menyaingi kadar kelahiran tinggi. Bagaimanapun kadar inflasi tinggi 2004 memaksa pihak berkuasa Vietnam mengetatkan lagi polisi kewangan dan fiskal.
Dasar Doi Moi telah berjaya meningkatkan ekonomi Vietnam. Kemasukan Vietnam di dalam WTO juga telah menyebabkan barangan Vietnam terutamanya Tekstil telah mendapat pengiktirafan antarabangsa. Kini Vietnam telah menjadi antara negara yang pesat membangun di Asia Tenggara kerana dasar Doi Moi.

1 comment: