Wednesday, January 18, 2012

"I Love My Ecosystem"










Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.



I LOVE MY ECOSYSTEM


Program yang telah dijalankan di Kg. Dato' Hormat, Sg. Air Tawar. Sabak Bernam. Program ini telah mendapat pengiktirafan dari Universiti Kebangsaan Malaysia. Ianya juga telah mendapat kerjasama dari YB Parlimen Sabak Bernam iaitu Datuk Abdul Rahman Bin Bakri, Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam, Jabatan Alam Sekitar Sabak Bernam, dan Masyarakat Setempat.

Tujuan utama Program Keprihatinan Alam Sekitar yang dinamai Program I Love My Ecosystem ini ingin dijalankan adalah untuk melengkapkan diri para pelajar yang terlibat secara praktikal untuk Kursus Pengurusan Persatuan 1 (HHHE 2011) dengan memberi sumbangan berbentuk khidmat bakti yang berkonsep pemahaman dan kesedaran kepada masyarakat sasaran.

PENGENALAN

Ekosistem merujuk kepada satu sistem dimana dua komponen, iaitu hidup (biotik) dan bukan hidup (abiotik) saling bertindak balas (timbal balik) di antara satu sama lain. Komponen hidup terdiri daripada manusia, haiwan, dan tumbuhan. Manakala komponen bukan hidup pula terdiri daripada unsur-unsur udara, cahaya, air, dan tanah. Kesemua komponen tersebut mempunyai fungsi-fungsi tertentu. Setiap unsur komponen saling bergantungan untuk mewujudkan keadaan yang seimbang.

Menurut satu sumber, ekosistem adalah satu sistem yang dinamik. Sekirangan satu unsur dalam ekosistem berubah, maka keseluruhan ekosistem akan terganggu. Sebagai contoh, sekiranya hujan di suatu kawasan semakin kurang dalam masa panjang, keadaan tumbuh-tumbuhan dan hidupan liar di kawasan tersebut akan berubah, sama ada tumbuh-tumbuhan itu layu atau mati, dan hidupan liar juga mati atau berhijrah ke kawasan lain.

Pada waktu ini, seperti mana umum ketahui, bahawa isu pemanasan global sedang hangat dibincang dan diperdebat di pentas global. Paras air laut telah meningkat pada satu tahap yang boleh menenggelamkan negara kepulauan seperti di Maldives, Tonga, Solomon, Kiribati, dan sebagainya.

Atas kesedaran inilah, satu program telah kami rangka untuk dicadangkan dan seterusnya agar dapat dilaksanakan oleh para pelajar jurusan Sains Sosial PBJJ, semester 7, di bawah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UKM melalui kursus HHHE2011, dinamai Program “I Love My Ecosystem”, dengan kerjasama Pejabat Ahli Parlimen Sabak Bernam dan komuniti masyarakat setempat, dan Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam.


MISI

Misi kami adalah menjadikan Program I Love My Eco System ini sebagai usaha dan langkah kesedaran kepada masyarakat sasar dan diri para pelajar sendiri akan penting menjaga ekosistem dan cintakan alam sekitar.


MATLAMAT

Matlamat utama pelajar PBJJ UKM melaksanakan program ini adalah:

4.1 Menerapkan nilai-nilai murni dalam jati diri mahasiswa dengan mewujudkan sikap saling bekerjasama dan bertanggungjawab dalam isu alam sekitar;
4.2 Membentuk para mahasiswa yang berkualiti dari segi pelajaran dan kepimpinan;
4.3 Menimbulkan kesedaran kepada mahasiswa dan masyarakat akan perlunya perpaduan itu dibentuk untuk menempuhi era globalisasi yang mula membawa revolusi di alam cyber dan teknologi; dan
4.5 Aktiviti ini juga untuk mewujudkan suasana yang lebih mesra, meriah dan pencambahan minda para pelajar bagi Pengurusan Persatuan 1 (HHHE 2011).

OBJEKTIF PROGRAM



Objektif Program I Love My Ecosystem adalah seperti berikut:
5.1 Untuk memberi pendedahan asas kepada masyarakat Kampung Dato’ Hormat, Sungai Air Tawar, Sabak Bernam tentang ekosistem;
5.2 Untuk meningkatkan tahap kesedaran masyarakat Kampung Dato’ Hormat, Sungai Air Tawar, Sabak Bernam tentang kepentingan menjaga kebersihan sungai;
5.3 Untuk memupuk sifat kepimpinan dan semangat kerja berpasukan dikalangan peserta program, agar dapat melahirkan mahasiswa yang berkualiti dari segi akademik, ko-kurikulum, dan bertanggungjawab;
5.4 Untuk menjalin hubungan akrab di antara UKM dengan masyarakat sasar (Kampung Dato’ Hormat, Sungai Air Tawar, Sabak Bernam); dan
5.5 Untuk menjadikan program ini sebagai satu langkah pencegahan pemanasan global.

Program ini juga telah mendapat kerjasama dari Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan ianya telah pun ditayangkan di RTM1 pada 18 Januari Jam 4.45 petang dalam segmen Galeri Nasional.


Program ini amat baik kerana memberi kesedaran kepada penduduk kampung tentang pentingnya menjaga ecosistem dan alam sekitar demi masa depan generasi akan datang.


Sekian..... Ben Azwan





GAMBAR KENANGAN






Penulis menerima Sijil Penghargaan






Poster Program






YB Datuk Abdul Rahman Bakri sedang melepaskan benih anak ikan





Penulis dan rakan berkayak di Sungai Air Tawar, Sabak Bernam




Penulis bersama rakan menunggu untuk dilepaskan






























































































































No comments:

Post a Comment